Thursday, 4 August 2011

Food Contamination at Midvalley

This had happen to me,and I got this from Aki Karut

Tempat Kejadian : KFC Midvalley,Basement Floor

Masa : Jam 3:37 Petang

Ok,satu kejadian yang agak memeranjatkan si Aki apabila petang tadi,ketika makan di Restoran KFC, Midvalley, rakan si Aki, Hyena Celine menjumpai sesuatu yang 'unik' pada produk KFC, Popcorn Chicken

Mari Kita Lihat buktinya :

benda asing melekat di popcorn chicken

Benda asing itu panjang dan berbulu,disyaki span lembut yang digunakan untuk mencuci. Benda asing itu berwarna kuning dan melekat di popcorn tersebut,dipercayai dimasak bersama-sama di dalam minyak masak yang digunakan di dalam Frymaster KFC.

si Aki memanggil pekerja Lobby (waitress) yang pada mulanya menarik muka masam ketika dipanggil. Langsung tidak mengamalkan prinsip CHAMPS yang dipraktikkan di KFC. Ketika ditanya mengenai masalah terbabit, pekerja itu dengan segera meminta maaf (nasib baik,kalau tida,si Aki terus minta no telefon,sebab kiut kan)

Kemudiannya,dia menukarkan popcorn chicken yang tercemar itu dengan pek yang baru dimasak (dari minyak yang sama.. haha)

Hal ini menyebabkan si Aki agak kecewa dengan restoran makanan segera terkenal itu yang pekerjanya agak cuai dalam situasi menyediakan makanan yang akan diberikan kepada pelanggan. si Aki yang pernah bekerja dengan KFC(S) Sabah satu ketika dahulu agak arif di dalam sistem-sistem yang diamalkan di KFC dan seharusnya perkara kecil seperti ini tidak berlaku.

Sistem CHAMPS itu sendiri sepatutnya boleh menghalang perkara seperti ini daripada berlaku.

C - Cleanliness
H - Hospitality
A - Accuracy
M - Maintenance
P - Product Quality
S - Speed of Services

dan satu sistem yang agak menarik di mana setiap 1/2 bulan, para CHAMPS checker yang tidak diketahui identitinya oleh mana-mana restoran akan membuat pemeriksaan tanpa sebarang amaran, menjadi pelanggan yang akan membuat penilaian tentang restoran itu. Jadi,bagaimana restoran ini masih begitu cuai di dalam sistem mereka sendiri?

Jawapannya = Penyedia makanan di restoran ini agak cuai,dan dia juga manusia biasa,di mana kesilapan akan berlaku..

Nasib baik,rakan kepada si Aki itu tidak berminat untuk membuat laporan kepada pihak yang berwajib,KALAU TIDAK.. Hahahaha..

2 comments:

Untung Surapati Tresnaputra. said...

MOnica Kasum, Kita berpisah 25 Maret 1989 dan sejak itu kita tidak akan bertemu lagi.Selamat jalan Adik karibku, terima kasih untuk kebersamaan dengan anak saya Melia Medina dan Aulia Ayumi selama kurang lebih 2 tahun di Jepang. Doaku untukmu dan Surga tempatmu, AMin..
Untung Surapati email:usthpt@yahoo.com

Untung Surapati Tresnaputra. said...

MOnica Kasum, Kita berpisah 25 Maret 1989 dan sejak itu kita tidak akan bertemu lagi.Selamat jalan Adik karibku, terima kasih untuk kebersamaan dengan anak saya Melia Medina dan Aulia Ayumi selama kurang lebih 2 tahun di Jepang. Doaku untukmu dan Surga tempatmu, AMin..
Untung Surapati email:usthpt@yahoo.com